Naujausios žinios

Širvintų rajono savivaldybė mažųjų savivaldybių reitinge kilstelėjo į 15-16 vietą

Straipsnis buvo išspausdintas  lapkričio 8 d. laikraščio „Širvis“ 43-ame šių metų numeryje.

Lietuvos laisvosios rinkos institutas jau septintus metus įvertino geriausiai besitvarkančias savivaldybes Lietuvoje. Širvintų rajono savivaldybė praėjusiais metais nukritusi iš 4-osios į 24-ąją vietą, šiemet kilstelėjo į 15-16 ąją vietas.

Mažųjų savivaldybių indekso geriausiųjų trejetukas pakito vienu nariu. Į Trečią vietą, išstūmusi Druskininkus, pateko Palanga, o į pirmąją vėl grįžo Klaipėdos rajonas, aplenkęs šiemet antroje vietoje likusį Kauno rajoną.

Reitingas rodo, kad „žiedinės“ savivaldybės, supančios didžiuosius miestus, vis sėkmingiau išnaudoja didelio miesto kaimynystės privalumus – čia aktyvesnė ekonomika, vis daugiau žmonių jas renkasi darbti ir gyventi.

Lietuvos savivaldybių indekse gerai vertinamos tos savivaldybės, kurios:

taupo mokesčių mokėtojų pinigus, gyvena pagal savo pajamas, skaidriai naudoja biudžeto lėšas;

savo veikla neriboja vartotojų pasirinkimo, skatina konkurenciją tarp paslaugas teikiančių įmonių ar įstaigų;

mažina mokesčių naštą, užtikrina palankias sąlygas verslui;

efektyviai valdo turimą turtą ir parduoda tą turtą, kuris nėra būtinas pagrindinėms funkcijoms vykdyti;

atsisako nebūtinų, nepirminių savo funkcijų;

savo funkcijoms vykdyti pasitelkia efektyviau veikiantį privatų sektorių;

mažina administracinę ir biurokratinę naštą.

Tarp 54 mažųjų savivaldybių šiemet Širvintų r. savivaldybė surinko 58 balus iš 100. Tai tik puse balo daugiau nei praėjusiais metais. Bet ir tas 0,5 balo lėmė, kad savivaldybė šokteltų reitingų eilutėje 8 pozicijomis aukščiau ir kartu su Kretinga užima 15–16 vietas. Apžvelgsime pagrindines tyrime vertintas sritis.

Lyginant su kitomis savivaldybėmis, geriau nei vidutiniškai įvertintos „Transporto“, „Mokesčių“ bei „Turto valdymo“ sritys. Tačiau „Investicijos ir plėtra“, „Biudžetas“ įvertintos prasčiau. 2016 m. „Turto valdymo“ rezultatai išties geri: savivaldybei nuosavybės teise priklausė 2 200 kv. m patalpų ir pastatų ploto (skaičiuojant 1 000 gyventojų), tai – perpus mažiau nei vidurkis (4 980 kv. m). Nenaudojamų patalpų taip pat buvo palyginti nedaug. Vienas geriausių rodiklių – parduodamų objektų sąrašas, kuris 2016 m. pabaigoje sudarė daugiau nei 20 proc. viso savivaldybės nuosavų pastatų ploto. Teigiamą „Transporto“ srities įvertinimą lėmė tai, kad viešojo transporto paslaugos buvo teikiamos viešo-privataus sektorių bendradarbiavimo pagrindu. „Mokesčių“ srityje teigiamai įvertintas 2016 m. taikytas mažesnis nei vidutinis pagrindinis nekilnojamojo turto mokesčio tarifas (0,5 proc. lyginant su 0,7 proc.), taip pat žema verslo liudijimo vidutinė kaina (31 euras lyginant su 117 eurų vidurkiu). Bet „Investicijų ir plėtros“ srities vertinimas nebuvo įvertintas aukštu balu. Pirma, dėl to, kad Širvintose, kaip ir daugumoje mažųjų savivaldybių, stinga investicijų. Vienam gyventojui 2015 m. teko 791 euras materialinių investicijų (vidurkis – 1506 eurai/gyv.), o tiesioginių užsienio investicijų – 75 eurai gyventojui (vidurkis – 1127 eurai/gyv.). Antra, veikiančių ūkio subjektų, verslo liudijimus įsigijusių žmonių, išduotų statybos leidimų skaičius 1 000 gyventojų buvo mažesnis nei vidutinis. „Biudžeto“ srities rodikliai nėra prasti, tačiau skolos padidėjimas 2016 m. neigiamai paveikė šios srities bendrą vertinimą.

„Sveikatos ir socialinės rūpybos“ sritis

Geriau nei pernai įvertinta „Sveikatos ir socialinės rūpybos“ sritis. Šioje srityje buvo vertinami šie rodiklai: kiek gyventojų pasirinkę privačias poliklinikas (PSPC); kiek gyventojų gauna pašalpas, kompensacijas būsto šildymui, kiek yra bedarbių ir ilgalaikių bedarbių, atsižvelgta į natūralią gyventojų kaitą bei ar nenuostolingai veikia pirminės ir antrinės sveikatos priežiūros centrai. Ši sritis surinko 52 balus, tai 8,5 balo daugiau nei praėjusių metų vertinimai, bet 44,8 balo mažiau nei prieš dvejus metus. 2016 tyrimas šią sritį įvertino 43,5 proc., 2015 metais „Sveikatos ir socialinės rūpyba“ Širvintų rajone buvo įvertinta 96,8 proc. Šiemet surinkti balai trimis balais viršija vidurkį, kuris mažųjų savivaldybių rodiklių grupėje „Sveikatos ir socialinės rūpybos“ buvo 49 balai. Šį rodiklį Širvintų rajone galėjo pakelti tai, kad mūsų rajone užregistruota mažiausia ilgalaikių visų šalies bedarbių dalis (15 proc), rezultatus lyginant su kaimyninėmis savivaldybėmis.

„Mokesčių“ sritis

„Mokesčių“ srities vertinimai svariai prisidėjo prie pakilimo 8-iomis pozicijomis aukštyn. Šių metų tyrime „Mokesčių“ sritis buvo įvertinta 76 balais ir 27 balais viršijo mažųjų savivaldybių vidurkį, kuris buvo 49 balai. Būtent šioje srityje savivaldybė užima trečiąją vietą tarp visų mažųjų savivaldybių. Tai 20 balų daugiau nei praėjusiais, bet 24 mažiau nei 2015 m., kai savivaldybė užėmė 4-ąją vietą. Geriau buvo vertinamos savivaldybės, kuriose nustatyti žemi mokesčių tarifai, nes tai padeda pritraukti investicijas, skatina žmones imtis verslo. Buvo tiriamas: pagrindinis nekilnojamojo turto mokesčio tarifų dydis; koks mokestis buvo taikomas nenaudojamam, apleistam, neprižiūrimam nekilnojamajam turtui; vidutinis fiksuoto pajamų mokesčio už verslo liudijimus dydis; vidutinis žemės mokesčio tarifų dydis bei koks žemės mokesčio tarifas buvo taikomas nenaudojamai, apleistai žemei. 2015 metais „Mokesčių“ sritis buvo įvertinta 100 proc. ir 50,9 proc. viršijo šalies vidurkį. 2016 m. tyrime ši sritis surinko kone dvigubai mažiau – 55,5 proc. ir tik 13,9 viršijo šalies vidurkį.

„Investicijos ir plėtros“ sritis

„Investicijos ir plėtros“ sritis šių metų tyrime surinko 35 balus. Tai 8,4 balais daugiau nei praėjusių metų tyrime, bet nuo vidurkio (44 b.) vis dar atsilieka 9 balais. Šioje srityje Širvintų r. savivaldybė užima 40 –ąją vietą iš 54 savivaldybių. Tai mažiausias balas iš visų vertinamų savivaldybės sričių. Geriau šioje srityje buvo vertinamos savivaldybės, kuriose pritraukiamos tiek vietinės, tiek užsienio investicijos bei kuriose didesnis ekonomikos aktyvumas. Internetinės svetainės pritaikymas investuotojams ir Konkurencijos įstatymo nepažeidimas taip pat pagerina šios srities vertinimą.Vertinant šią sritį, buvo atsižvelgta į: materialinių investicijų, tenkančių vienam gyventojui, kiekis 2016 m. ir pokytis lyginant su 2015 m.; tiesioginių užsienio investicijų kiekis, tenkantis vienam gyventojui 2016 m. ir pokytis lyginant su 2015 m.; veikiančių ūkio subjektų skaičius, tenkantis 1 000 gyventojų 2016 m. ir pokytis lyginant su 2015 m.; verslo liudijimus įsigijusiųjų skaičius, tenkantis 1 000 gyventojų 2016 m. ir pokytis lyginant su 2015 m.; išduotų statybos leidimų skaičius, tenkantis 1 000 gyventojų 2016 m. ir pokytis lyginant su 2015 m.; savivaldybės internetinės svetainės vertinimas pagal patogumą investuotojui (pagal „Investuok Lietuvoje“ metodiką); ar savivaldybė Konkurencijos tarybos sprendimu 2016 m. buvo pripažinta pažeidusi Konkurencijos įstatymą (4str.); grynoji migracija (vidinė ir tarptautinė) 2015 m.

„Valdymas“

Šioje srityje mūsų savivaldybė pirmauja ir lenkia 52 savivaldybes. Srities vertinimas susidėjo iš biudžeto, turto valdymo bei administracijos vertinimo. Širvintų r. savivaldybė surinko dugiausia – 72 balus iš 100. Vidurkis – 62 balai. Biudžetas įvertintas 6 balais žemiau nei vidurkis – 67 balais. Pagal šį rodiklį Savivaldybė į geriausiųjų dešimtuką nepatenka. Geriau vertinamos savivaldybės, kurios skaidriai ir tikslingai naudoja turimas biudžeto lėšas, neprasiskolina ir gyvena pagal pajamas.

Turto valdymas įvertintas 19 balų aukščiau nei vidurkis – 68. Geriau vertinamos savivaldybės, taupiai valdančios turimą ir parduodančios tą turtą, kuris nėra būtinas pagrindinėms savivaldybės funkcijoms vykdyti, nes neefektyvus turto valdymas yra papildoma našta mokesčių mokėtojams. Administracija įvertinta 90 balų. Tai 11 balų aukščiau šalies vidurkio, bet į geriausiųjų dešimtuką vis tiek nepatenka. Geriau vertinamos savivaldybės, greitai sprendžiančios gyventojų prašymus bei sugebančios tai padaryti nedidindamos darbuotojų skaičiaus, nes taip užtikrinamas taupus mokesčių mokėtojų pinigų panaudojimas. Na, kitų metų vertinimas ženkliai turėtų kristi, nes būtent šiais metais į darbą grįžo dauguma neteisėtai atleisų administracijos darbuotojų.

„Komunalinių paslaugų“ sritis

„Komunalinės paslaugos“ srityje vertinimo vidurkis 2017 m. tyrime visoje šalyje krito nuo 65,3 iki 60 balų. Mūsų rajono savivaldybės ši sritis įvertinta 8,3 balo prasčiau nei praėjusiais metais ir siekia 55 balus. Nuo šalies vidurkio pagal šią vertintą sritį rajonas atsilieka 5 balais. Geriau vertinamos savivaldybės, kurios šilumos, vandens, atliekų surinkimo, daugiabučių administravimo paslaugų teikimą patiki privačiam sektoriui arba teikia nenuostolingai. Taip pat tos, kurios užtikrina galimybę tiekėjus pasirinkti patiems gyventojams ir taip skatina konkurenciją, pigesnį paslaugų teikimą. „Komunalinės paslaugos“ sritis buvo vertinta pagal šiuos rodiklius: kokią dalį centralizuotai teikiamos šilumos pagamina nepriklausomi gamintojai?; ar savivaldybėje veikia privataus kapitalo šilumos tiekėjai?; ar specialiajame šilumos ūkio plane yra numatyta „konkurencinė zona“; savivaldybei priklausančios/-ių centralizuoto šilumos tiekimo paslaugą teikiančios / -ių įmonės / -ių (jei tokia / -ios yra) nuostolio santykis su apyvarta 2016 m.; Savivaldybėje galiojusi šilumos kaina 2016 m. ir jos pokytis lyginant su 2015 m.; savivaldybei priklausančios / -ių centralizuoto vandens tiekimo paslaugą teikiančios / -ių įmonės / -ių (jei tokia / -ios yra) nuostolio santykis su apyvarta 2016 m.; savivaldybėje galiojusi geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kaina 2016 m. ir jos pokytis lyginant su 2015 m.; kokia dalis atliekų surinkimo paslaugų teikėjų buvo pasirinkti taikant konkurenciją užtikrinančią procedūrą?; kokią dalį buitinių atliekų surinko privatus sektorius; savivaldybei priklausančios / -ių atliekų surinkimo paslaugą teikiančios / -ių įmonės / -ių (jei tokia / -ios yra) nuostolio santykis su apyvarta 2016 m.;savivaldybės įmonių administruojamų daugiabučių ploto dalis nuo visų daugiabučių 2016 m.

„Transporto“ sritis

„Transporto“ sritis buvo vertinama pagal šiuos rodiklius: kokiai daliai viešojo transporto maršrutų buvo skelbti viešieji konkursai; kokią dalį viešojo transporto maršrutų vežė ne savivaldybei priklausantys vežėjai; savivaldybei priklausančios viešojo transporto paslaugas teikiančios įmonės (jei tokia / -ios yra) nuostolingumas 2016 m.; ar savivaldybė taiko integracinius transporto sprendimus, tokius kaip galimybė naudotis suderintais maršrutais, vieningu planavimu,vieningu bilietu ir kt.; kokia dalis viešųjų pirkimų, skirtų kelių priežiūros funkcijai įgyvendinti, 2016 m. buvo atlikta atvirais būdais (skelbiami) bei kokią dalį išlaidų (viešieji pirkimai ir vidaus sandoriai), skirtų kelių priežiūros funkcijai įgyvendinti, sudarė vidaus sandoriai. Geriau vertinamos savivaldybės, kurios šilumos, vandens, atliekų surinkimo, daugiabučių administravimo paslaugų teikimą patiki privačiam sektoriui, arba teikia nenuostolingai. Taip pat tos, kurios užtikrina galimybę tiekėjus pasirinkti patiems gyventojams ir taip skatina konkurenciją, pigesnį paslaugų teikimą. Šioje srityje Širvintų rajono vertinimas nekitęs dvejus metus, šiais metais smuko nuo 89,9 iki 83 balų. Šalies vidurkis šioje srityje tesiekia 58 proc.

„Švietimo“ sritis

„Švietimo“ sritis vertinama neblogai dėl optimizuojamos mokyklų infrastruktūros, tai rodo mažesnės nei vidutinės mažosiose savivaldybėse mokyklų aplinkos išlaikymo išlaidos. Šis rodiklis 2017 m. tyrime įvertintas 65 balais ir 6 balais yra aukštesnis nei vidurkis. 2015 m. tyrime „Švietimo“ sritis mūsų rajone surinko tik 39,4 proc. ir buvo net 5,6 proc. žemesnis nei šalies vidurkis. Geriau vertinamos savivaldybės, kurios efektyviai naudoja infrastruktūrą bei kuriose moksleiviai pasiekia aukštesnių rezultatų. Buvo vertinami vidutinis valstybinių brandos egzaminų rezultatyvumas 2016 m.; Savivaldybės skiriamų aplinkos išlaikymo lėšų santykis su mokinio krepšelio lėšomis 2016 m.; Savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklose vienam mokiniui tenkantis vidutinis plotas 2016 m. ir nevalstybinėse mokyklose besimokančių mokinių (neįskaitant priešmokyklinukų ir ikimokyklinukų) dalis 2016 m.

Pagal Lietuvos laisvosios rinkos instituto Lietuvos savivaldybių indekso tyrimo rezultatus parėngė Andželika Bagočiūnienė

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus skelbiamas.


*