Klientas visada teisus. O pacientas?
Jonė Lieponė
Straipsnis buvo išspausdintas šių metų lapkričio 30 d. laikraščio „Širvis“ 46-ame numeryje.
Naujoji valdžia tik pradeda savo darbą, tad kasdien girdime pažadus apie naujas pertvarkas ir reformas. Puiku, vadinasi, nestovime vietoj, juk taip norisi tikėti, kad visos pertvarkos mūsų naudai ir patogumui. Ar tikrai taip? Tik gyvenimas duos atsakymus.
Rajone valdžia ne tokia ir nauja, antrus kadencijos metus skaičiuoja, bet pertvarkos vis tebevyksta. Gaila, kad vietoj entuziazmo neretai girdisi pyktis ir nepasitenkinimas. Vis garsiau kalbama apie tuoj po naujųjų vyksiančią mokyklų reformą: dalis mažesnių mokyklų bus prijungtos prie didžiųjų, taps filialais, sumažės valdymo aparatas, taip bus taupomos biudžeto lėšos. Ką gi, ūkiškas, „gaspadoriškas“ požiūris, labai pagirtina. Bet kol tai tik puse lūpų perduodami gandai, tad nelabai yra ko ir benagrinėti. Vėlgi – atsakymus duos visagalis laikas.
Kitas nesibaigiančių pertvarkų objektas – sveikatos įstaigos. Pakeistos ligoninės ir poliklinikos „galvos“ stengiasi įrodyti, kad ne veltui postus gavo, vis kažką reformuoja ir perrikiuoja. Žinoma, nepamiršdami pasigirti, pasireklamuoti. Poliklinika teiks pagalbą pacientams namuose – puiku. Bus atnaujinta ligoninė – nuostabu. Lauksim, stebėsim. Visi gerumai dar laukia, nes šiandien vis garsiau teigiama, kad polikliniką vienas po kito palieka pacientai – netenkina gydymo kokybė. Mylimos ir gerbiamos daktarės išėjo, jas pakeitusios toli gražu neprilygsta pirmtakėms. Kokios reformos reikės, kad įstaiga atgautų pacientų pasitikėjimą? Teisingai – gyvenimas parodys.
Ūkiškai mąsto ir ligoninės direktorius. Kai buvę darbuotojai pasakė teisybę apie atseit suremontuotą Vidaus ligų skyrių, daugiau pasigyrimų lyg ir nesigirdi. Negirdėjusiems – trumpa informacija. Vidaus ligų skyrius, užuot remontavus, buvo perkeltas į buvusio nuomotojo suremontuotas patalpas, o spaudai pranešta apie atliktą remontą. Dabar, jau be pompastikos, vyksta antro lygio specialistų perkėlimas į ligoninės patalpas. Tuščių patalpų ligoninėje tikrai yra, juk skyriai vis mažinami ar visai uždaromi, o poliklinikai už nuomojamus kabinetus reikia mokėti. Bet pacientai teigia, kad, matyt, ne tiek jau daug tų laisvų patalpų esama. Jau ne vienas skaitytojas pasakojo, kad naujasis akių gydytojo kabinetas įkurdintas labai keistai: į jį patenkama per registratūrą. „Suprantu direktoriaus motyvus ir iš ekonominės pusės jiems visiškai pritariu, – pasakoja pacientas. – Betgi ar ne dėl pacientų patogumo pertvarkos turi būti daromos?“ Šiuo atveju pacientams sąlygos prastesnės, registratūros darbuotoja, sėdėdama ant tako, turbūt irgi jaučiasi ne itin patogiai. Visiškai neaišku, kokie kabinetai ir kada bus perkelti iš poliklinikos į ligoninę. Tad kol kas yra taip, kad sunkiai vaikštanti senolė, atėjusi senu įpratimu į polikliniką, išgirsta, kad turi eiti ligoninėn užsiregistruoti ir tada grįžti atgal, nes chirurgas, pas kurį jai reikia, dirba poliklinikoje. Nežino situacijos ir darbuotojai. Slaugytoja, dirbanti antro lygio gydytojo kabinete, paklausta apie pertvarką, tepasakė girdėjusi, kad ir jos gydytojui ruošiamas kabinetas ligoninėje, bet tiksliau nieko negalinti pasakyti. „Eini ir nežinai kur rasi reikiamą gydytoją, jautiesi lyg pasakos herojus, – užbaigia pasakojimą pacientas.
Šiandien madinga tvirtinti: klientas visada teisus. Gal kitur tai ir galioja, bet tikrai ne gydymo įstaigoje. Niekas nesistebi, kai atvažiuojantys konsultantai apsisuka ir išvažiuoja, nors ir mato, kad užsiregistravusių pacientų dar turi būti. Ar normalu, kai užsiregistravęs keturioliktai valandai pacientas, jau tryliktą valandą kabinetą randa užrakintą? Daktaras iš sostinės nenori gaišti savo brangaus laiko laukdamas iš anksto užsiregistravusio paciento. O pacientas turi kiurksoti prie kabineto pusdienį, kad nepražiopsotų daktaro? Neabejoju, pabuvęs valandą, daktaras atlygį pasiims už visas keturias, kurios priklauso pagal nurodytą grafiką. Kokia pertvarka ims ginti pacientų teises?
Eigėlis nesusitvarko, tai kiek dar reiks laukti? Vaistus seselės ligoninėje sumaišo, iš ligonių kasininkė paima pinigus, nors tos paslaugos nebuvo suteiktos už kurias mokėjo, tai jei tokie buki žmonės ten dirba ir galvoja, kad niekas tokių dalykų nesužinos. Tik laiko klausimas…
Kažkaip keistai prasidėjo pikti komentarai ant Eigėlio ir tyla apie Braškienę, nors abu vadovai labai skiriasi. Ligoninės vadas žino kas yra sveikatos priežiūra, jos organizavimas, o pastaroji vis dar, atrodo, ne…