Remontukas svarbiau už vaiko psichologinį stabilumą
Renata Boreikaitė
Straipsnis buvo išspausdintas gegužės 9 d. laikraščio „Širvis“ 18-ame šių metų numeryje.
Ši vasara – tikras iššūkis širvintiškiams, auginantiems ikimokyklinio amžiaus vaikus. Į „Širvio“ redakciją kreipėsi sunerimę tėvai dėl savo atžalų, lankančių vaikų lopšelį-darželį „Boružėlė“. Pokalbio metu paaiškėjo, kad vasarą, birželio 11 d.–liepos 9 d., bus uždarytas „Boružėlės“ korpusas, esantis Vilniaus g. 55, o liepos 9 d.–rugpjūčio 3 d. – korpusas, esantis Jaunimo g. 16. Pasak tėvų, vaikai turės pakeisti savo įprasto darželio aplinką, auklėtojas, grupę. Skambinę tėvai jau dabar nerimauja dėl vaiko psichologinio stabilumo. Anot jų, mielai nevestų vaikų į darželį ugdymo įstaigos atostogų metu, bet neturi kito pasirinkimo, nes dirba ir neturi, kur palikti vaikų.
„Širvio“ redakcijai taip pat pasirodė labai keistas sprendimas sujungti korpusų grupes, ypatingai žinant, kad l. e. direktoriaus pareigas Sondrai Bartulienei rūpi vaikų psichologinė būsena. Viename iš savo komentarų po strapsniu „Maistas Širvintų ugdymo įstaigose: pradinukai patenkinti, gimnazistai valgo parduotuvėse ir kebabinėse“ (šaltinis: www.15min.lt) vadovė teigė: „Ar nepastebėjote, žmonės, kurie tikrinote maistą, kad vaikai buvo net sustingę, verkė, bijojo, bet jums visiškai vienoda vaikų psichologinė būsena (…).“
Redakcija kreipėsi į l. e. lopšelio-darželio „Boružėlė“ direktoriaus pareigas Sondrą Bartulienę, prašydami paaiškinti, kodėl buvo priimtas sprendimas sujungti grupes ir pakeisti aplinką. Pasak vadovės, darželis yra viena įstaiga, todėl veikla planuojama bendrai. „Vasarą visuomet vaikų lankomumas būna mažas, todėl nevisą mėnesį uždarius korpusą, bus atliekamas patalpų kosmetinis remontas, kiti reikalingi darbai. Vasaros metu vaikai lankys grupes pagal amžiaus grupes,“ – teigė S. Bartulienė.
Redakcijos šaltinių liudijimu, vaikų grupės gali būti perpildytos. Tuomet kyla klausimas, kaip darželio administracija susidoros su tokiu iššūkiu. Pasak rajono merės, teikusios gyventojams savo veiklos ataskaitą, prioritetas – dirbantiems tėvams. Štai dar vienas klausimas, kaip nustatys, kuris tėvas dirbantis, kuris – ne.
Tėvai nerimauja
Redakcija pakalbino keletą tėvų, norėdama sužinoti, ar su jais darželio administracija derino savo sprendimą. Tačiau sulaukėme neigiamo atsakymo. Tėvai sužinoję, kad vaikams teks keisti darželio vietą ir grupę, staigiai keitė savo planus. Mama Violeta [tikras mamos vardas redakcijai žinomas], kasdien važiuoja dirbti į Vilnių. Kad dukrelė nepatirtų streso, sutarė su močiute, gyvenančia Švenčionyse, kad ši eis atostogauti, o mama į darbą važinės iš Švenčionių. „Man svarbu, kad mano vaikas jaustųsi saugus. Žinau, kad, jei nuvesiu į kitą darželio korpusą ir dar pamatys kitą auklėtoją, verks be perstojo. Nenoriu žaloti vaiko. Teks pačiai mėnesį pavargti, žinoma, šeima patirs finansinį nuostolį, tačiau vaikas saugiai praleis laiką su močiute,“ – atviravo jauna mama.
„Vesiu savo vaiką į kitą korpusą, nes neturiu kitos išeities – dirbu, o močiutės neturime. Labai nerimauju. Praėjusiais metais, vasarą, kai atostogų išėjo mėgiama auklėtoja, mano vaikas pradėjo mykčioti, neramiai miegojo, verkė naktimis. Grįžo auklėtoja – negalavimai dingo. Tuomet visa šeima emociškai pavargo,“ – pasakojo mama Aušra [redakcijai tikras mamos vardas taip pat žinomas].
Mama Laura ves savo vaikus į darželį. Jos penkemetis globotinis labai greitai prisitaiko prie naujos aplinkos, tad ji nemananti, kad bus sunku ar kils kokių negalavimų. Be to, sužinojo, kad jos dukrelės auklėtoja taip pat pereis į kitą korpusą ir darbuosis su lopšelinukais. „Kai sužinojau, kad mano mažylės auklėtoja neatostogaus, nusiraminau ir galvoju, kad viskas bus gerai. Mažylei nieko nesakau, nes ji vis tiek nesupras, kada eis į naują darželį, kodėl turi eiti. Mūsų vieną atostogaujančią auklėtoją pavaduoja kolegė. Mergaitė labai lengvai priėmė naują darbuotoją, nes buvo savo grupėje: pažįstamoje aplinkoje ir tarp savo draugų. O vyresnėlis jau sąmoningas ir žino, kad turės pakeisti darželio aplinką. Jam jau įdomu, kaip bus kitame darželyje. Be to, turiu vesti vaikus į darželį, nes dirbu,“ – pasakojo mama.
Darželio auklėtojos pasiruošusios priimti iššūkį
Pasiteiravome l. e. direktoriaus pareigas S. Bartulienės, kaip ji vertina, ar vaikai, pakeitę savo įprasto darželio aplinką į svetimo, jausis psichologiškai saugūs. Pasak vadovės, laikinas grupių (ir atskirų įstaigų) sujungimas yra praktikuojamas daugelyje Lietuvos miestų. „Kadangi vasaros metu pedagogai atostogauja, ši praktika padeda užtikrinti kokybišką vaikų priežiūrą ir organizuoti veiklą, atsižvelgiant į žmogiškuosius išteklius. Suprantama, kad aplinkai pasikeitus, kai kurie vaikučiai gali jautriau reaguoti. Tam yra pasiruošusios tiek auklėtojos, tiek padėjėjos. Todėl apie visus pasikeitimus grupėse jau dabar kalbama. Ir tėvelių prašome planuoti savo laiką, kalbėtis su savo vaikais, nepalikti paskutinę dieną pokalbio apie tai, kad vasarą vaikas lankys kitą grupę, kad sutiks naujų draugų ir auklėtojų. Kaip rodo patirtis, vaikai, iš anksto žinodami apie pasikeitimus, jaučiasi saugiai,“ – užtikrino S. Bartulienė.
Psichologė Eglė Dapkevičė mano kitaip
Redakcija kreipėsi į vaikų ir paauglių psichologę Eglę Dapkevičę klausdama, kaip aplinkos pakeitimas veikia vaikus, kokios galimos pasekmės. „Vaikų psichika yra nebrandi ir labai lengvai pažeidžiama, todėl bet kokie pokyčiai vaikams yra didžiulis iššūkis. Pasikeitimai visuomet griauna stabilumą ir žadina nežinomybės jausmą bei nerimą. Būtent stabilumas ir prognozuojamumas – galimybė numatyti – yra pagrindiniai dalykai, padedantys užtikrinti vaiko saugumo jausmą, o įprastos tvarkos sutrikdymas net ir trumpam laikui kelia rimtą pavojų vaikų psichologinei savijautai, “ – teigia vaikų ir paauglių psichologė Eglė Dapkevičė.
Pasak psichologės, galima numatyti, kad įgyvendinus darželio darbo planą vasarą, kai vaikai net keletą kartų turėtų keisti darželio aplinką ir grupę, tiek išorinė, tiek vidinė sumaištis neišvengiama. Svetima aplinka, pasikeitusi grupės sudėtis kelia didžiulį stresą ir nesaugumo potyrį. Vaikų reakcijos į tai gali svyruoti nuo akivaizdžiai pasikeitusio elgesio ar atsiradusių emocinių sunkumų iki somatinių simptomų. Vaikai gali tapti jautresni, uždaresni, dirglesni, prasidėti pykčio protrūkiai, sutrikti apetitas, atsirasti miego sunkumų, baimių, jie gali skųstis įvairiais skausmais (pvz. pilvo, galvos), susirgti ar vėl pradėti šlapintis į lovą. Kitaip tariant, reaguodami į pasikeitusias sąlygas, vaikai gali vėl išgyventi panašius procesus, kurie buvo stebimi tik pradėjus lankyti darželį ir adaptacijos jame laikotarpiu.
E.Dapkevičė neabejoja, kad numatytomis darželio darbo vasarą aplinkybėmis ne tik vaikai, bet ir visa darželio bendruomenė patirtų stresą. Anot jos, pasikeitimai darželyje kelia įtampą visai šeimai, nes ne tik vaikai, bet ir jų tėvai susidraugauja su grupe: emociškai prisiriša tiek prie auklėtojų, tiek prie aplinkos. Ypač tokia kaita kenkia, kai tarp šeimos ir auklėtojos yra užsimezgęs pozityvus santykis. Jei suaugusiems argumentas, kad nepatogumai laikini, kartais padeda lengviau priimti pokyčius, tai vaikams toks paaiškinimas yra visiškai netinkamas, nes ikimokyklinio amžiaus vaikai dar nėra pajėgūs suvokti laikinumo sąvokos. Mažam vaikui išlikti ramiam, nesutrikdytam tokiomis aplinkybėmis labai sunkiai įveikiama užduotis, nes vaikams apskritai reikia daugiau įdėti pastangų naujovėms priimti ir laiko nei suaugusiems prie jų priprasti. Be to, reikia nepamiršti, kad tokiame kontekste ir auklėtojos vargiai būtų pajėgios užtikrinti pozityvią atmosferą grupėje.
„Suprantama, kad realybėje šiltnamio sąlygų nebūna, ir vaikams tenka kartas nuo karto patirti pokyčių: auklėtojos ir suserga, ir atostogų jos nusipelno, tačiau tokiais atvejais svarbu užtikrinti, kad įprasta tvarka būtų kuo mažiau sutrikdyta. Siekdami saugumo vaikai ieško prie ko galėtų prisirišti, todėl jei keičiasi personalas, bent jau pažįstama erdvė: stalas prie kurio kas dieną pusryčiaujama ir pietaujama, lovelė, kurioje miegamas pietų miegas, šiek tiek padėtų vaikui palaikyti vidinę pusiausvyrą. Jei keičiasi aplinka, tai svarbu, kad šalia būtų vaikui artimi žmonės – pažįstamos auklėtojos, grupės draugai, galintys padėti prisijaukinti ar bent jau išbūti toje erdvėje. Planuojant pokyčius, svarbu įvertinti, kokią kainą reikės sumokėti dėl jų ir prisiminti, kad vaiko psichologinio saugumo esmė – stabilumas,“ – teigė psichologė Eglė Dapkevičė.
Parašykite komentarą