Naujausios žinios

Senovinė technika riedės istorijos vingius menančiais keliais

Straipsnis buvo išspausdintas liepos 25 d. laikraščio „Širvis“ 29-ame šių metų numeryje.

Rugpjūčio 11 d. VšĮ „Saugus ratas“ kartu su Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ rengia istorinių automobilių ir motociklų ralį, skirtą atkurtos Lietuvos 100-čiui.

Šią garbingą datą istorinės technikos mylėtojai paminės keliaudami trijų Aukštaitijos rajonų – Širvintų, Molėtų ir Anykščių – keliais, menančiais sudėtingus šalies istorijos vingius.

Galima drąsiai tvirtinti, jog tiek antikvarinės autotechnikos dar nė karto čia nėra buvę, kiek jos tą rugpjūčio šeštadienį riedės šių rajonų miestų bei miestelių gatvėmis ar keliais.

„Tai bus ne tik savotiška atrakcija, bet ir unikali galimybė aplinkiniams žmonėms susipažinti su auksarankiais senovinės technikos puoselėtojais ir jų kūrybos vaisiais – antrajai jaunystei prikelta, žvilgančia tarsi vakar nuo konvejerio nuriedėjusia, tačiau jau istorinį statusą įgijusia technika, – sako šio ralio iniciatorius, „Saugaus rato“ vadovas Valdas Juozas Vilūnas. – O patys tos technikos turėtojai, šio žygio dalyviai, ne tik demonstruos savo kūrybos vaisius, bet ir turės progą pasivaržyti dėl solidžių, specialiai istorinei technikai pritaikytų prizų“.

Kadangi istorinių automobilių ir motociklų ralis skirtas Lietuvos valstybingumo100-čiui, jo dalyviai neišvengiamai prisilies prie dalelytės šalies istorijos, pakeliui aplankydami keletą vietų, menančių nuožmias lietuvių kovas su agresoriais dėl nepriklausomybės.

„Teko dalyvauti ne viename tokiame ralyje, tačiau organizuojami „Saugaus rato“ išsiskiria suteikta galimybe ne tik išmėginti jėgas azartiškose, specialiai šiai technikai tinkančiose varžytuvėse, bet ir kartu praplėsti akiratį bei geriau pažinti šalies istoriją, – po vieno tokių ralių kalbėjo senovinės technikos entuziastai iš Marijampolės, „Senų vežimų“ klubo atstovai Vytautas ir Tomas 7. – Būtent tuo ir patrauklūs šie renginiai“.

Istorijos gerbėjai šįkart bus itin pamaloninti. Ralis startuos viename reikšmingiausių Lietuvos valstybės formavimosi centrų, dar 1279 metais pirmą kartą paminėtoje Kernavėje. Atvykę anksčiau galės pasižvalgyti į Pajautos slėnį ir dar kartą pasigrožėti buvusiu galingu penkių piliakalnių gynybiniu kompleksu ir kitomis turtingą istoriją menančiomis įžymybėmis.

Kernavėje startavę 10 val. ralio dalyviai netrukus pasieks Šešuolėlių dvarą, o dar kiek vėliau – ir Giedraičius, kuriuos 1863 m. išgarsino sukilėliai, o vėliau ir garsusis Giedraičių mūšis.

Bene žiūrimiausia ir azartiškiausia šiame ralyje jo dalyvių laukianti rungtis – slalomo varžybos Molėtų aerodrome, kur pirmajam automobiliui startas bus duotas 11.30 val.

Slalomu nelengva nustebinti nei žiūrovą, nei kiek prakutusį automobilistą. Tačiau istorinių automobilių slalomas – tai ne įprasta ankšta aikštelė ir posūkiuose cypiančios padangos. Reikia pamatyti kaip oriai plaukia seni, bemaž šešių metrų, o kartais ir ilgesni automobiliai, kaip ramiai ir tiksliai dirba vairu varžybų dalyviai – ir šis vaizdas ilgai pakerės.

Istorinių automobilių ralio dalyvių laukia ne tik šios dvi slalomo rungtys Molėtų aerodrome. Visame žygio maršrute bus keletas tikslaus pravažiavimo bei kitų specialiųjų rungčių, kurias renginio organizatoriai atskleis tik varžybų rytą, išdaliję kelio knygas.

O varžomasi bus dviejose klasėse. Seniausių – „Oldtimer“ – klasei priklausantys iki 1980 m. pagaminti automobiliai, kurie yra išsaugoti arba atstatyti, išlaikant autentišką išvaizdą bei konstrukciją, nenaudojami kasdienėms kelionėms ir gali būti pripažinti techniniu ar kultūriniu paveldu.

Jauniausiųjų, „Youngtimer‘ių“ klasei priskirtini iki 1990 m. pagaminti automobiliai.

Be abejo, visi jie privalo būti techniškai tvarkingi ir turėti tai patvirtinantį techninių apžiūrų dokumentą.

Išleidę garą slalomo aikštelėje renginio dalyviai vėl galės mėgautis Alantos parko ūksme ir, žinoma, pasigrožėti 1858 m. Tadeušo Pac-Pomarnackio pastatyto dvaro menėmis, priglaudusiomis anksčiau Alantoje rengtų plenerų darbus, Vaidoto Žuko galerija ir šio krašto šviesuolės Elvyros Satkūnaitės lygiai prieš 50 metų įkurta muziejine ekspozicija.

Alantos dvare ralio dalyviai turės progą paragauti užkandžių, kurie randami ir jo buvusių šeimininkų meniu.

Tai nebus paskutinis dvaras šio ralio maršrute. Pasižvalgę nuo apžvalgos bokšto į anykštėnų Aukštaitijos mariomis vadinamą, net 16 salų turintį Rubikių ežerą, žygio dalyviai pasuks link vaizdingame Anykštos upės kairiajame krante iš tolo akį traukiančių stilingų rūmų – XIX a. architektūros paminklo, neoklasicizmo epochos perlo, Burbiškio dvaro rūmų.

Reikia tikėtis, jog besigėrint vaizdingomis apylinkėmis, tačiau vadovaujantis kelio knyga, ralio dalyviams nenutiks taip, kaip susitikti Burbiškyje sutarusiems trims broliams…  Mat vienas atvyko į Burbiškio dvarą Radviliškio rajone, kur vyksta tradicinės tulpių žydėjimo šventės, kitas pasuko link dvaro Burbiškiuose, Raseinių rajone, ir tik trečias atkako į Anykščių Burbiškio dvarą, kurio visai sodybai suteiktas kraštovaizdžio architektūros draustinio statusas, o ji įtraukta ir į Europos paveldo lankytinų objektų sąrašą.

Pasivaržę tarpusavyje, aplankę keletą išskirtinių, nuo šalies istorijos neatsiejamų vietovių, šio ralio dalyviai pavakarę finišuos Kavarske, kur įveikę visą 151 km maršrutą, nusidriekusį tik asfalto keliais, išsiaiškins nugalėtojus bei prizininkus ir išsidalys apdovanojimus.

O jie tikrai ne prasti – nugalėtojams be taurių ir diplomų įvykusį renginį primins naujausių „Bridgestone“ padangų komplektas, prizininkai bus apdovanoti istorinei technikai pritaikytų „Liqui Moly“ alyvų rinkiniais, specialiais „Autoparts“ apdangalais ir kitais prizais.

Ralio spaudos centras

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus skelbiamas.


*