Naujausios žinios

Nesprendžiamos Širvintų socialinių būstų problemos

Andželika Bagočiūnienė

Straipsnis buvo išspausdintas  vasario 22 d. laikraščio „Širvis“ 8-ame šių metų numeryje.

Socialinių būstų trūkumo problema juntama visoje šalyje. Širvintų rajonas ne išimtis. Į socialinį būstą pretenduoja žmonės, neturintys būsto arba jų turimas neatitinka įstatyme nustatytų sąlygų. Tarp pretendentų bendroje eilėje įrašytos jaunos šeimos, našlaičiai ir likę be tėvų globos asmenys, neįgalūs asmenys (šeimos), šeimos, turinčios tris ar daugiau vaikų.

Mūsų rajono gyventojai viešai internetinėje erdvėje ar anonimiškai rašydami „Širvio“ redakcijai, užduoda klausimą, kodėl Širvintų rajone eilė sustabarėjusi, kai tuo tarpu manoma, kad kai kurie socialiniai būstai išnuomoti ne tiems, kam to labiausiai reikia. Dar praėjusių metų pabaigoje „Širvis“ teiravosi Širvintų rajono savivaldybės, kiek tais metais asmenų ar šeimų sulaukė socialinių būstų ir gavo atsakymą, kad socialinis būstas suteiktas 6 asmenims (šeimoms).

Bendrame Širvintų rajono savivaldybės sąraše šiuo metu yra 64 asmenys ar šeimos, laukiančios eilėje išsinuomoti socialinį būstą. Daugiausiai socialinių būstų laukiančių šeimų yra Širvintų mieste, jų – 17, Širvintų seniūnijoje – 10 bei registruoti Širvintų rajono savivaldybėje – 9. Kaimiškose seniūnijose laukiančių eilėje daugiausia Jauniūnų – 8 ir Gelvonų seniūnijose – 7. Zibaluose yra 5 šeimos, kurioms reikalingas socialinis būstas, Musninkuose – 4, Alionyse – 2 ir Čiobiškyje – 1. Kernavės seniūnijoje nėra užregistruota nė viena šeima socialinio būsto nuomai eilėje.

Gyventojai prakalbo viešai

„Facebook.lt“ tinklalapyje pasirodė širvintiškių diskusija dėl socialinių būstų. [Skaitytojus įspėjame, kad diskusijos kalba netaisyta – red. pastaba]. „Norėčiau padiskutuoti Širvintu socialinių butų tema. Pati asmeniškai žinau, kad daug socialinių butų yra pernuomuoti kitiems asmenims arba paskirtas butas vieniems žmonėms o gyvena kiti. Ir ne tik kiti žmonės o kelios seimos. O kiti žmonės stovi eilėje su mažais vaikučiais gatvėse palikti. Baisu kad netikrinami tokie butai. Mažiausiai 5 butus žinau kur gyvena kiti asmenys, bet kol žiniasklaida neatvažiuos patikrinti, tol niekas to ir nejudins turbut…Gal jie nežino šito. Aš kalnalauky žinau tokius dalykus, kelis butus, dviaukščiame name yra toks butas, Puorų kaime tam „vietname“ vadinamame trys butai tokie yra. Baisu baisu baisu. O kam tikrai reikia, gatvėje palikti. Tai va susivienykim visi. Tegu tikrina…“ – teigia viena širvintiškė.

„Va Motiejūnų kaime gyveno soc. name šeima gal 15 metų ir kai vaikai visi užaugo, tai tą namą šeimai pardavė, taip pardavė girdėjau ir kitus namus ir butus. Tai kaip mums gyventi, gatvėje su vaikais?“ – įsijungė į diskusiją Širvintų rajono gyventoja.

„Prieš metus buvau pas merę, atsakymai migloti kaip ir visa kita kas ten darosi, bet šiandien gal ir galiu net ačiu pasakyti…nėra ten teisybės ir nebus,“ – apgailestavo dar viena diskusijos dalyvė.

Pasiteiravome Širvintų rajono savivaldybės, ar 2016–2017 m. buvo vykdomi socialinių būstų patikrinimai, ar buvo nustatyta socialinių būstų eksploatavimo pažeidimų, ar nustatyta, kad būste gyvena ne tie asmenys, kam šis būstas yra skirtas? Širvintų rajono savivaldybės administracijos Viešųjų ryšių vyriausioji specialistė Aušrinė Miliukaitė-Janovskienė į paklausimą raštu atsakė, kad „socialinių būstų situacija nuolat stebima ir kontroliuojama. Šias funkcijas vykdo Savivaldybės ir socialinio būsto administratorius, o seniūnijose – seniūnai. Aplankyti yra visi 179 savivaldybės ir socialiniai būstai. 2016–2017 metais buvo nustatyti 7 pažeidimai. Dėl nustatytų pažeidimų parengti procesiniai dokumentai 7 atvejai dėl iškeldinimo ir 29 dėl skolų išieškojimo.“

Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo pakeitimai

Nuo 2015 m. sausio 1 d. įsigaliojo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo pakeitimai, turėję išjudinti „sustingusias“ vietoje eiles. Įstatymo pakeitimas numatė pareigą savivaldybių socialinio būsto nuomininkams ir kartu su jais gyvenantiems pilnamečiams jų šeimų nariams Gyventojų turto deklaravimo įstatyme nustatyta tvarka kasmet pasibaigus kalendoriniams metams iki kitų metų gegužės 1 dienos deklaruoti turtą ir gautas pajamas už kalendorinius metus. Socialinio būsto nuomos sutartys su nuomininkais, nedeklaravusiais turto ir gautų pajamų už kalendorinius metus, gali būti nutraukiamos. Vadinasi, eilė gali pajudėti į priekį ne tik tuomet, kai socialinis būstas suteikiamas laukiančiam asmeniui ar šeimai, bet ir tuomet, kai bus išbraukiami šios naujovės nepaisantys ir turto bei pajamų nedeklaruojantys asmenys.

Taip pat šiame įstatyme įtvirtinta nauja paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti forma – būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčių dalies kompensacija. Širvintų rajono savivaldybė dar praėjusiais metais teigė, kad tokia parama pasinaudoti siūlė 32 Širvintų r. asmenims (šeimoms), laukiantiems socialinio būsto ir, Savivaldybės teigimu, nė vienas asmuo (šeima) siūloma būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčių dalies kompensacija pasinaudoti nesutiko. Todėl šiai paramos formai nebuvo išleista nė vieno euro Savivaldybės lėšų.

Leidžiama socialinius būstus nuomoti komercine kaina

Dar 2016 m. vasaros pradžioje mūsų rajono Taryba leido penkiems asmenims ar šeimoms gyventi socialiniame būste ir nuomotis rinkos kaina, nes tokia galimybė atsirado nuo 2015 metų, įsigaliojus naujam Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymui. Šio įstatymo 20 straipsnio 6 dalimi nustatyta, jeigu asmens ar šeimos, nuomojančio socialinį būstą, deklaruoto turto vertė ar pajamos, kurios, vadovaujantis Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsniu, įskaitomos į asmens ar šeimos gaunamas pajamas, daugiau kaip 25 procentais viršija šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatytus metinius pajamų ir turto dydžius, asmens ar šeimos prašymu savivaldybės taryba, įvertinusi socialinio būsto poreikį savivaldybėje, gali priimti sprendimą šį būstą nuomoti kaip savivaldybės būstą rinkos kainomis.

Tuomet iškyla klausimas, o kaip gi tie, kurių materialinė padėtis vis dar labai bloga ir jie komercine kaina būsto išsinuomoti neįstengia. Šią situaciją pakomentavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerija:

„Vadovaujantis Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 3 straipsniu, parama būstui išsinuomoti teikiama vadovaujantis vienu iš principų – socialinio teisingumo, t. y. įvertinus jų turimą turtą, gaunamas pajamas ir kitus su asmens ir šeimos socialine padėtimi susijusius veiksnius, todėl Savivaldybės taryba kiekvienu atveju turi įvertinti ir priimti individualų sprendimą dėl socialinio būsto išnuomojimo savivaldybės būsto nuomos sąlygomis. Šis sprendimas palankiai priimamas ne visiems asmenims ir šeimoms be išimties. Būstas savivaldybės būsto sąlygomis gali būti išnuomojamas vieneriems metams, nuomos laiką Savivaldybės taryba gali pratęsti. Padidėjus asmenų ir šeimų gaunamoms pajamoms, t. y. daugiau kaip 25 procentais viršijus šio įstatymo nustatytus metinius pajamų ar turto dydžius, asmenims ir šeimoms paliekama galimybė kurį laiką toliau nuomotis savivaldybės būstą – taip sudarant sąlygas pasiekti finansinį stabilumą, kad minėti asmenys ir šeimos negrįžtų į asmenų ir šeimų, laukiančių paramos būstui išsinuomoti, sąrašus.“

Ministerija taip pat paaiškino, kad Savivaldybėje už būsto nuomą gautos lėšos turi būti skiriamos socialinių būstų išlaikymui ir socialinių būstų įsigijimui, siekiant aprūpinti būstais kuo daugiau asmenų ir šeimų, laukiančių paramos būstui išsinuomoti.

Už Savivaldybės kontrolę socialinių būstų klausimu atsakinga pati Savivaldybė

Socialiniai būstai ir jų nuolatinis stygius yra jau įsisenėjusi problema. Kas kontroliuoja ar Savivaldybė laikosi Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytos tvarkos, ar tikrai visas už nuomą gautas lėšas skiria socialinių būstų išlaikymui ir įsigijimui, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija atsakė: „Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 15 punktu nustatyta, kad savivaldybės socialinio būsto fondo sudarymas ir jo remontas, socialinio būsto nuoma yra savarankiška (Konstitucijos ir įstatymų nustatyta (priskirta)) savivaldybių funkcija, kurią įgyvendindama savivaldybė turi Konstitucijos ir įstatymų nustatytą sprendimų iniciatyvos, jų priėmimo ir įgyvendinimo laisvę ir yra atsakinga už jos atlikimą. Įgyvendinant šią funkciją, savivaldybės veikla yra saistoma įstatymų nustatytų reikalavimų ir tvarkos.“

Nuo 2015 m. gegužės 1 d. Socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje, kurios priežiūrą vykdo Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, yra vedama paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti apskaita ir savivaldybės teikia duomenis apie asmenis ir šeimas, įrašytus į sąrašus socialiniam būstui gauti, jiems suteiktą ar nepaskirtą paramą būstui įsigyti ar išsinuomoti, nurodydamos jos neskyrimo priežastis, kas sudaro galimybę turėti realią apskaitą apie būsto pokyčius kiekvienoje savivaldybėje.

Kiek ši apskaita reali, kaip deklaruojama, atsako karts nuo karto viešumoje pasigirstantys nusivylusių ir ilgus metus socialinio būsto belaukiančių asmenų diskusijos.

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus skelbiamas.


*