Naujausios žinios

Širvintų mišraus choro DERMĖ viešnagė Danijoje: dėlionė iš daugybės detalių

Aušrinė Miliukaitė-Janovskienė

Straipsnis buvo išspausdintas šių metų gruodžio  14 d. laikraščio „Širvis“ 48-ame numeryje.

Kiekviena kelionė – tarsi daina, susidedanti iš daugelio natų, delionė iš mažų, bet tampriai susijusių detalių. Tai vietos, kurias pamatome, istorija, kurią prisimename, žmonės, kuriuos sutinkame. Tai naujos žinios, nauji žodžiai, nauji įspūdžiai, jausmai…

Širvintų mišraus choro DERMĖ draugystė su Danijos Albertslundo choru „Bakkens Kor“ užsimezgė daugiau nei prieš 1,5 metų. Žmogus, kuris suvedė du kolektyvus skirtingose šalyse – Danijoje gyvenanti lietuvaitė, iš Motiejūnų kaimo kilusi Dileta. Sakoma, nieko atsitiktinai nebūna… Gal todėl ryšys greitai stiprėjo susirašinėjant elektroniniu paštu, ėmus galvoti apie susitikimus. Prieš metus danų choras viešėjo Širvintose, kartu su DERME koncertavo Širvintų Šv. arkangelo Mykolo bažnyčioje, Kernavėje. Tuomet, sulaukę šilto kvietimo aplankyti Bakkens chorą Danijoje, be abejo, svajojome, bet Danija atrodė tolima. O draugystės pagreitis augo. Kelionės planas darėsi vis konkretesnis, buvo derinamas repertuaras, koncertinė ir pažintinė programa. Sulaukusios „Bakkens Kor“ ir Albertslundo muzikos mokyklos vadovo Morten Praem kvietimo, birželį DERMĖS atstovės nuvyko į Albertslundą apsižvalgyti. Vasaros pabaigoje nemažą dėlionės dalį užpildė Širvintų kultūros centre puikų koncertą mums dovanoję energingi ir laisvi Albertslundo muzikos mokyklos „Big band „Street life““ atlikėjai.

Žinoma, kad pasiruoštume kelionei, kad DERMĖ darniai galėtų atlikti sudėtingus kūrinius anglų kalba, kad visos organizacinės dėlionės detalės atsidurtų savo vietoje, reikėjo nemažų pastangų, repeticijų, pasitarimų, daugybės valandų prie kompiuterių…

Kopenhaga DERMĘ pasitiko švintant. Vos pajudėję iš oro uosto, grožėjomės jūros pakrante, šalia jos išsidėsčiusiais parkais, pastatais. Vienas iš labiausiai nustebinusių ir dėmesį patraukusių dalykų – didžiulis dviratininkų srautas mieste. Nors buvo šaltoka ir dulkė nemalonus lietus, dviračiais į darbus keliavo, atrodė, kone visas miestas. Vežini vaikais, didesnėmis ar mažesnėmis priekabomis, apsirengę ir dalykiškai, ir paprasčiau, netgi moterys su aukštakulniais ir klasikiniais sijonais… Specialūs šviesoforai, visose gatvėse įrengti dviračių takai – tai senos danų tradicijos, apie kurias mums, nors ir gyvenantiems mažame, eismo intensyvumu nepasižyminčiame miestelyje, tenka tik svajoti.

Įspūdingos Kopenhagos įžymybės: H. Kristiano Anderseno gyvenimo aplinka ir jo sukurtos herojės, gražuolės jūrų būtybės Undinėlės skulptūra, Danijos karališkieji rūmai, Marmurinė bažnyčia, Apvalusis bokštas, į kurį užkopus atsiveria žavus miesto vaizdas su iškilusiais žalsvais bažnyčių ir pilių bokštais. Prie didingos skulptūros-fontano išgirstame legendą apie motiną Daniją, kuri savo vaikus pavertusi jaučiais, liepė jiems aparti visą salą, kurioje ir įsikūrė Danijos valstybė. Palygindami juokaujame, kad lietuvės motinos savo vaikams buvo gailestingesnės – juos pavertė medžiais ir nevertė taip sunkai dirbti…

Ekskursija po Kopenhagą tapo gražiu intro į muzikinę kelionės dalį. Įsikūrę ir šiek tiek pailsėję viešbutyje, dar tą patį vakarą keliaujame į Albertslundo muzikinį teatrą. Susitinkame su Morten Praem – Albertslundo muzikos mokyklos vadovu, su „Bakkens Kor“ kolektyvu, su orkestru, mergaičių choru. Visi kartu dedame pamatus būsimam koncertui – skleidžiame savo balsus tam, kad iki tol atskirai repetuoti kūriniai darniai skambėtų.

Į Kalėdinį koncertą gruodžio 2-osios vakarą susibūrė Albertslundo bendruomenė. Salėje, kurioje yra 1 000 vietų, tuščių kėdžių beveik neliko. Muzika – tai šviesa, tai draugystė ir džiaugsmas. Tokią žinią skleidė Albertslundo muzikos mokyklos surengtas gražus renginys, jo metu skambėję kūriniai. Koncertas prasidėjo Herstedoster bažnyčios mergaičių choro tyrais balsais suskambusia „Santa Liucia“. Dvasią aukštyn kėlė kalėdinės giesmės, orkestro ir chorų atliekami klasikiniai ir modernūs kūriniai. O aukščiausiu tašku, vakaro kulminacija tapo iškilmingoji Georgo Friedricho Hendelio „Aleliuja“. Diriguojant Annai Lindh, darniai suskambo orkestro instrumentai ir mūsų – dviejų skirtingų šalių – Lietuvos ir Danijos – choristų, kurių buvo per 90, balsai, širdys plakė vienu ritmu, jautėmės pakylėti. Tokį jausmą, ko gero, gyvenime tenka patirti vos keletą kartų.

Iškilmingai, šventiškai muzikai atvėrus duris, tęsėme pažintį su Danija, žvalgydamiesi apylinkėse. Lankėmės Albertslundo muzikos mokykloje. Daugelį iš mūsų sužavėjo tiek jos įrengimas, tiek mokymo(si) principai. Aplinka, kuri skatina kūrybiškumą, kurioje jautiesi laisvas, kurioje yra visko, ko gali prireikti. Žmonės, kurie atsiduoda įkvėpimui, savo pašaukimui mokyti, kurti…

Danijos istorijos ištakas atskleidė apsilankymas senoviniame vikingų kaime, pasivaikščiojimas tradicinėje gyvenvietėje. Na, o kulinarinį paveldą, tradicinius Kalėdų valgius pristatė „Bakkens Kor“ choristai, svetingai pakvietę mus į bendrą vakaronę. Jos metu ne tik ragavome mums iš pirmo žvilgsnio įprastų valgių, paruoštų neįprastu būdu (pvz. danai silkę ruošia saldindami), bet ir dovanojome vieni kitiems savas dainas, bendravome. Buvo smagu pajusti, kad kelionės pradžioje dar nedrąsiai angliškai ar vokiškai prabilus, į pabaigą DERMĖS dainininkai su danais bendravo jau gana laisvai. O bendrų temų iš tiesų buvo daug. Tiek, kad kilo būtinybė planuoti jau naują susitikimą. Gal vėl Lietuvoje, gal Dainų šventėje, gal…

Tai, kad Danija – šalis, kurioje gyvena laimingiausi pasaulio žmonės, žinojome dar prieš kelionę. Grįžę iš jos jaučiame į savo dėlionę įdėję tos laimės, tos ramybės, paprasto, bet kartu gilaus požiūrio į gyvenimą. Dėlionė tampa dar pilnesnė, kai tolimoje šalyje sutinki kraštietį, kai su kiekvienu sutiktu žmogumi randi kažką bendra. Kai skamba muzika, kuri tampa bendru vardikliu, dėlionės pagrindu.

Ši dėlionė nebūtų sudėliota be daugelio žmonių. Esame be galo dėkingi choro vadovei Jurgai, kuriai prireikė daug kantrybės mokant mus sudėtingų kūrinių anglų kalba, Ramunei ir Gintarui Pauliukoniams, Živilei, kurią visi jau vadiname DERMĖS ambasadore Danijoje, Albertslundo muzikos mokyklai ir jos vadovui Morten Praem, svetingiesiems „Bakens Kor“ nariams, rėmėjams UAB „Ježvitas“ ir labdaros-paramos fondui „Gintarinė žara“, ir visiems, didesne ar mažesne dalele prisidėjusiems prie puikios kelionės, gražių koncertų, geros nuotaikos. Tiems, kurie išleido, pasitiko ir laukė.

Širvintų mišraus choro DERMĖ įspūdžiai

Surašė Aušrinė Miliukaitė-Janovskienė

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus skelbiamas.